מתקנים לילדים ברמה אחרת

מה זה מתקנים לילדים בחצר ?

מתקני חצר לילדים הם כמו שאנו מכירים אותם כגני שעשועים, בפארקים או בגנים. מתקני החצר מותאמים כמעט לכל גיל והם מקום בילוי מאוד נפוץ בקרב משפחות, בשעות אחר הצהריים. במקומות אלו, הילדים מוציאים את האנרגיה שלהם.  מתקני חצר לילדים היום באים במגוון צורות וגדלים, כמו : נדנדות בצורות, דמויות קופצניות ועוד.

ישנן חברות שבונות את מתקני החצר לילדים, ועובדות בצמוד עם רשויות מקומיות או חברות פרטיות שבונות פארקים.

מתקני חצר לילדים נבנים בצורה ביטחונית, מחומרים המשלבים מתכת, עץ  ופלסטיק, תוך חשיבה על משחקים מאתגרים ועמידות לאורך זמן.

באתרי אינטרנט של חברות הבונות מתקני חצר לילדים, ישנן קטגוריות : מתקני חצר למעונות יום, מתקני חצר לגני ילדים, מתקני חצר לגני ילדים מעץ, משחקים ואביזרים לחצר הגן.

 

תו תקן למתקני חצר והחשיבות שלו

בישראל, יש תו תקן שמפרט את דרישות הבטיחות שצריכות להיות במתקן המשחקים ובאתר בו מתקינים את מתקני החצר לילדים.

תו התקן קובע כי בכל תקופה, תתבצע בדיקה על ידי גורם מוסמך, כשהמטרה של הבדיקות היא לאתר פגמים בטיחותיים. יש גם תו תקן מיוחד למתקני חצר לשימוש ביתי.

טיפ שחשוב חשוב לזכור – כדאי לבקש מאיש הבטיחות, שיספר לילדים, ולגננות, על תהליך הבדיקה. כלומר, מה נבדק, על מה צריך להסתכל כשמגיעים למתקני החצר וזאת כדי להטמיע בהם הרגלי בטיחות ולהסב את תשומת ליבם לליקויים במתקני חצר לילדים ובמידת הצורך, גם לדווח. עוד חשוב, כי הגננת תתאם עם איש הבטיחות איזה מסר יתאים לגיל ואיך להעביר אותו.

במידה וקיים חשש לליקוי בטיחות, יש לעדכן את הרשות ואת איש התחזוקה, ובינתיים למנוע מהילדים להשתמש באותו מתקן.

מתקני חצר לילדים

 

6 עקרונות לבחירת מתקני חצר לילדים

1. חומר : שני חומרים נפוצים למתקני חצר לילדים הינם עץ ומתכת. הכי נפוץ המתכת בגלל התחזוקה והימנעות מוונדליזם.

2. צבע- קישוט- עיצוב : כל עניין עיצוב מתקן החצר, הוא פרט די שולי. יותר חשוב לבחון כמה מתקן החצר לילדים יכול להכיל ומה הילדים יכולים לעשות בו.

3.  גיוון מתקנים ואלמנטים : מתקני החצר לילדים הנבחרים צריכים לכלול פעילויות בהן מעורבות קבוצות שרירים ופלגי גוף שונים, זה עוזר בהרחבת התמצאות במרחב ותנועתיות וכן, פעילויות שהוא לא נחשף אליהן ביומיום, למשל קיר טיפוס.

4. מתקנים "פתוחים" : מעודדים את היצירתיות של הילדים

5. מתקנים חברתיים : חשובים ליצירת אינטראקציה חברתית.

6. השתלבות ושוויון : סביבת מתקני החצר לילדים צריכה להיות נגישה לכל ילד, בכל רמת התפתחות.

למתקני חצר לילדים יש תרומה רבה לכישורי התפתחות הילדים, במגוון רחב של תחומים : מוטוריקה, חברתית, רגשי וקוגניטיבי.

לסיכום, על מנת לבחור את מתקני המשחקים העונים בצורה הטובה ביותר על צרכי הילדים, ועל מנת לשמור על בטיחות הילדים, חשוב ליצור דיאלוג ושיתוף פעולה בין הצוות החינוכי, מזמיני המתקנים ברשות ואנשי הבטיחות (בודקי בטיחות וחברת האחזקה(.